Mosty modułowe
Zastosowanie mostów tymczasowych
We współczesnym świecie – zarówno w miastach jak i na obszarach wiejskich – mosty są kluczowe dla zapewnienia mobilności ważnej dla zrównoważonego rozwoju regionów i lokalnych społeczności. Mosty tymczasowe stosowane są najczęściej do uzupełniania istniejącej infrastruktury, tymczasowej organizacji ruchu podczas remontów i przebudów, stworzenia nowej przeprawy, szybkiej likwidacji zjawiska tzw. wykluczenia komunikacyjnego, zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i pojazdów na skrzyżowaniach z drogami i liniami kolejowymi lub jako mosty technologiczne dla wsparcia pojazdów budowy pracujących przy budowie nowej przeprawy. Wojskowe mosty tymczasowe coraz częściej budowane są i udostępniane dla ruchu cywilnego w ramach zwalczania skutków klęsk żywiołowych takich jak powodzie. Niegdyś drewniane, a obecnie przede wszystkim stalowe mosty tymczasowe o budowie modułowej stanowią rozwiązanie relatywnie tanie, szybkie i skuteczne, a przez to ważne z perspektywy lokalnych społeczności.
Historia i zalety modułowych obiektów mostowych
W Polsce historia modułowych obiektów mostowych sięga 1410 roku kiedy przez bitwą pod Grunwaldem na rozkaz króla Władysława II Jagiełły przygotowano drewniany modułowy most pontonowy umożliwiający przeprawę wojsk polsko-litewskich przez Wisłę pod Czerwińskiem. Erę współczesnych stalowych modułowych mostów tymczasowych zapoczątkowała konstrukcja opracowana przez brytyjskiego inżyniera Sir Donalda Baileya (tzw. Most Baileya) i użyta po raz pierwszy przez wojska alianckie w 1942 roku. Most modułowy tworzony jest przede wszystkim z myślą o jego tymczasowym zastosowaniu, a zatem także łatwości transportu jego elementów z miejsca na miejsce, szybkości i łatwości montażu oraz niezawodności. Mimo to są to konstrukcje trwałe w warunkach normalnej eksploatacji, czego przykładem może być warszawski Most Syreny eksploatowany od 17 lipca 1985 roku do 22 września 2000 roku.
Modułowość mostów tymczasowych oznacza większe możliwości dostosowania mostu do lokalnych potrzeb takich jak maksymalne obciążenie, intensywność ruchu oraz komfort użytkowania. By to osiągnąć oblicza się kluczowe parametry mostu i dostosowuje do nich ilość stałych podpór lub pontonów, długość przęseł, liczbę i szerokość jezdni, rodzaj łożysk i dylatacji, rodzaj barierek i ewentualne dodatkowe elementy usztywniające konstrukcję. Dzięki temu z modułów mostu tymczasowego można budować także nietypowe konstrukcje takie jak mosty zwodzone, rampy, pomosty przeładunkowe oraz wiadukty.
Tymczasowe mosty modułowe często przypominają most Baileya (most panelowy, most kratownicowy), jednak coraz szerzej stosowane są inne rodzaje modułowych mostów tymczasowych, opracowane w celu sprostania większym obciążeniom i intensywności ruchu, zachowując główne zalety modułowych mostów tymczasowych. Są to kompaktowe i niezwykle wytrzymałe tymczasowe mosty belkowe oraz nieco większe, oparte na stalowych dźwigarach mosty blachownicowe). Wyróżniają się one znacznie mniejszą liczbą elementów, większą szybkością ich łączenia i brakiem ograniczeń co do możliwej szerokości jezdni, co pozwala budować mosty o szerokości jezdni 10 metrów i większej.
Modułowość nowoczesnych mostów tymczasowych ma także tę zaletę, że wszystkie drogowe obiekty inżynierskie stworzone z ich pomocą – mosty stalowe, pomosty, wiadukty i przejścia dla pieszych – można wyposażyć w szeroką gamę akcesoriów takich jak rynny odprowadzające wodę deszczową, uchwyty dla kabli i rur, różnorodne bariery i rodzaje nawierzchni, podjazdy i rampy, siatki zabezpieczające, ekrany, systemy kamer monitoringu, windy osobowe oraz oświetlenie.
Mosty firmy Janson Bridging
Firma Janson Bridging została założona w Holandii w 1972 roku. Od tego czasu zrealizowała ponad 7500 projektów mostów tymczasowych w Europie, Azji, Afryce i Ameryce Południowej. Dysponując własnym działem projektowym, nie tylko dokładnie wiemy do czego zdolne są mosty tymczasowe i możemy dzielić się tą ekspercką wiedzą z naszymi klientami, ale także stale zwiększamy te możliwości projektując nowe typy modułowych systemów mostów tymczasowych do zastosowań cywilnych i wojskowych.
Nasz most panelowy JPB jest rozwinięciem idei mostu Baileya. Podobnie jak wojskowe mosty składane o konstrukcji panelowej (MS 22-80, MS-54, DMS-65), jest nadal szeroko stosowany w wielu krajach. Jego główne zalety to bardzo duże możliwości konfiguracji długości wolnego przęsła, pozwalające zminimalizować ilość podpór pośrednich i tym samym wpływ przeprawy tymczasowej na żeglugę oraz środowisko przyrodnicze. Jednocześnie most panelowy dzięki rozmiarowi poszczególnych elementów może być transportowany standardowymi samochodami ciężarowymi w trudnodostępne rejony i montowany za pomocą powszechnie dostępnego sprzętu.
Jeśli jednak długość pojedynczego przęsła nie przekracza 21 metrów, a konieczna jest bardzo szybka instalacja przeprawy na przykład w ramach zwalczania skutków klęsk żywiołowych lub transportu ciężkiego sprzętu, najlepszym rozwiązaniem będzie system modułowych mostów belkowych JSK. Jego elementy są wyjątkowo smukłe i wytrzymałe, co w połączeniu z systemem dedykowanych ramp wjazdowych pozwala zminimalizować zakres prac na obu brzegach przeszkody terenowej. Także z tego powodu mosty JSK są chętnie wykorzystywane przez firmy budowlane jako mosty technologiczne oraz rampy. W warunkach umiarkowanie intensywnego ruchu most systemu JSK można skonfigurować do pełnienia roli przeprawy półstałej.
Rozwiązaniem nadającym się na tymczasową przeprawę w ciągu głównych szlaków komunikacyjnych – dróg krajowych, ekspresowych i autostrad – jest system stalowych mostów blachownicowych JSB. Pozwala on tworzyć długie i szerokie, wieloprzęsłowe mosty drogowe i wiadukty dostosowane do intensywnego ruchu pojazdów zgodnie z Eurocode Load Model 1, jak również mosty technologiczne odpowiednie dla ciężkich pojazdów budowy. JSB jest także rozwiązaniem, które ze względu na szybkość budowy i parametry użytkowe jest rekomendowane do stosowania w ramach wzmocnienia przepustowości wojskowych szlaków transportu i ruchu wojsk oraz korytarzy pomocy humanitarnej.
Wartą podkreślenia jest możliwość zastosowania systemów mostów modułowych JSK i JSB w roli tymczasowych mostów kolejowych lub mostów tramwajowych. Stanowi to gwarancję niezakłóconego funkcjonowania transportu szynowego w czasie remontu istniejącej infrastruktury takiej jak most kolejowy, wiadukt, przepust, magistrala ciepłownicza lub wodno-kanalizacyjna itd.
Most belkowy (JSK-JBB)
Most blachownicowy (JSB)
Most panelowy (JPB-T)
Most kratownicowy (JTB-T)
Most zwodzony (JMB-D)
Szukają Państwo mostu?
Prosimy powiedzieć nam o swoim wyzwaniu, a my szybko skontaktujemy się z Państwem, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie.
Skontaktuj się z nami